ge sijt een swaar verband maar ook niet meer dan dat…


Image    Parikia – Paros – Greece

…ek doch so by ‘t eige,

ek sal dit lan es gut de woarheid segge,

‘t is da ‘t ook notig ist, ‘t most nie moge

dat ek gedreven door een wereld’s ijdele droom

opeens bedoch so bij ‘t eige,

gewoon as ek bin ‘t komplot te overschouwe,

ge denk naturlik weder 

dat doar dat ist onse Christ,

maor nee, dat wil ek nie gedogen,

van gullie nie, van hoar niet en van waor ter 

waereld’s roemen niet, ek sal toch nie goan trede 

in ‘t voetspoor van die mij ook tot U senden kan

in waorheid en gerechtigheid,

maor nee, ge wachtte dat niet af, ge naomt

de tegenstad van waarheid tot de leidraode

en diende met behulp van oe oppressie over mien

de leuge en de laster en de onmin,

‘t is dat ge ‘t maor wet,

ek ben ook timmerman en van ‘t timmere heb ik

de hamer over, die ek oe werpe sal

wanneer ge ‘t niet verwacht…

ek heb ja sat van oe, van oe alle,

en da’k me so gebrekerig wil schrijven uit uw teringnering,

betekene slechts ek heb er alles schijt an wat ge zijt,

ja schoon genoeg, ek heb de waorheid

van die ge nimmer had verwacht

zijn recht te nemen, gut bewaert,

en bewaeret sei oe hert, dat hij ‘t niet is

die oe verdriet,

maar die hij send u nogmaals te begroeten

in ‘t huis van een heer die sterker heeft gesien

en de duchgtige roe niet spaere sal:

beklaogt oe nie, ‘t gaat slecht,

maor ene onder oe ist die ‘t weet waorom,

en die wil ek nie hier tevoorschijn tovere,

knap ‘t self maor op, ge stel so laffe onmense….

ek heb mijn vrede, gij hebt strijd,

en ik bewaore mijne sege

voor misschien een later tijd…..

ª